Do you know that Colombia is a country? Do you know that it is our country? Do you know that Colombia has marvelous symbols?
Great! All those questions above were asked by our teachers some days ago. We could answer some of them, but others were difficult to answer. So, we decided to accept a Colombian Challenge, because all of us were curious about learning interesting new things related to our beautiful country and its culture.
We began this challenge by recognizing our National Anthem and how important it is for us. Then, we had to draw the map of the country; this was a very difficult activity, there were drawings we couldn´t understand, but others were great. Then, we had to point out the capital of the country “Bogotá” on the map, and there were different ideas about it, some of us said that it was beside the sea, others said that it was close to the Amazonas and others said that it was in the middle. So, our teachers told us that it was in the middle of the country.
Then, the most enjoyable activities came next, we had to dance Pasillo, San Juanero, Mapalé and a song called “La Gata Golosa”, what a funny name! and the melodies were strange. After that we talked about delicious food like Tamal, Ajiaco, Sancocho, Bandeja Paisa and Empanadas, “we were hungry at that moment”. We also recognized some Colombian symbols like Coffee, Emeralds, the Sombrero Vueltiao, the Andean Condor and the Palma de Cera, the tallest palm tree around the world, wow, and it is Colombian, we felt proud about it.
At the end of our challenge, we met a great artist, Mr. Jorge Velosa, who sings a type of music known as “Carrangera” and he plays an instrument called “La Guacharaca”, this was our favorite part, because we had to create a Homemade Guacharaca using home elements such as bottles, forks, food graters, pens and many more things. After having it ready, we heard “La Cucharita se me Perdió” a very famous song of Jorge Velosa and played it with our Home Guacharacas. It was the best part of the class!
This challenge was our Provocation Activity for the second Unit of Inquiry “How we express ourselves” which involves important facts of our lives such as our ideas, opinions, traditions, and culture. All of them are concepts to apply considering the real context we are living in. And now we feel that we know more things about our country and feel proud to be Colombian.
TRANSITION GRADERS
Español
NUESTRO COLOMBIAN CHALLENGE
¿Sabes que Colombia es un país? ¿Sabes que es nuestro país? ¿Sabes que Colombia tiene símbolos maravillosos?
¡Grandioso! Todas esas preguntas nos las hicieron nuestras profesoras hace algunos días. Pudimos responder algunas, pero otras fueron muy difíciles de responder. Por eso, decidimos aceptar ser parte de un desafío colombiano, porque todos nosotros estábamos muy curiosos de aprender nuevas cosas interesantes relacionadas a nuestro bello país y su cultura.
Comenzamos este desafío reconociendo nuestro himno nacional. Después tuvimos que dibujar el mapa, la cual fue una actividad muy difícil, no pudimos entender algunos dibujos, pero otros, fueron geniales. Después, tuvimos que señalar Bogotá, la capital del país; hubo muchas ideas al respecto, unos pensaban que estaba cerca al mar, otros cerca a la región del Amazonas y otros decían que en la mitad. Entonces, nuestras profesoras nos explicaron que estaba en el centro del país.
Más tarde, llegaron las actividades más entretenidas, bailamos Pasillo, San Juanero, Mapalé y una canción llamada “La Gata Golosa”, un nombre muy chistoso y unas melodías muy extrañas. Después, hablamos sobre platos deliciosos como lo son el Tamal, Ajiaco, Sancocho, Bandeja Paisa y Empanadas, “nos dio hambre en ese momento”. También reconocimos algunos símbolos como el Café, las esmeraldas, el Sombrero Vueltiao, el Cóndor de los Andes y La Palma de Cera, la palma más alta del mundo, ¡es colombiana! Que orgullo.
Al final de nuestro desafío conocimos un gran artista, el señor Jorge Velosa, quien canta un tipo de música conocido como Carranguera y toca un instrumento llamado “La Guacharaca”, esta fue nuestra parte favorita, porque debimos crear una Guacharaca Casera usando elementos de la casa tales como botellas, tenedores, ralladores, esferos y muchas cosas más. Una vez la tuvimos lista, cantamos escuchamos una canción muy famosa de Jorge Velosa, “La cucharita se me perdió” y la tocamos con nuestra guacharaca casera. Fue la mejor parte de la clase.
Este desafío fue nuestra actividad provocadora de la segunda unidad de indagación “Cómo nos expresamos”, la cual involucra hechos importantes de nuestras vidas tales como ideas, opiniones, tradiciones y cultura, conceptos a aplicar en los contextos reales que tenemos. Ahora sabemos muchas cosas más acerca de nuestro país y nos sentimos orgullosos de ser colombianos
Estudiantes de Transición