From cartoonists to muralists, we have been exploring the art world as a powerful tool to express our opinion on different subject matters, especially in this unit of inquiry “Sharing the Planet”, where we have inquired about inequality in society, gender, health, and education. The murals of famous Mexican painter Diego Rivera show us how he wanted to express the injustice to the working class. Cartoonists such as Leo Cullum shows social inequalities in a humorous but asserted way. This way as a class we have learned that art can be useful to express an idea or a circumstance that we do not always agree with. Third grade students have been researching on several subject matters and they have realized that not everyone has the same opportunities, and this felt unfair for them, they felt the need to express their ideas using images and found a way to convert this imagery into an artwork.
We gathered all this amazing ideas and sketches and made our own murals, representing all kinds of inequalities that kids found so important to represent and to state that they do not wish a future where these situations keep happening, they now know they have the power to start these changes and create a world equal for everyone and every being.
Third grade students
Catalina García Sánchez
Visual Arts teacher
Colegio Colombo Gales
Español
¡El Arte Habla!
Desde caricaturistas a muralistas, hemos explorado el mundo del arte como una poderosa herramienta para expresar nuestra opinión sobre diferentes temas. Especialmente durante esta unidad de indagación “Cómo compartimos el planeta”, donde hemos investigado sobre la desigualdad en la sociedad, de género, en salud y educación. Los murales del famoso pintor Mexicano Diego Rivera muestran como él quería representar la injusticia hacia la clase obrera. El caricaturista Leo Cullum muestra desigualdades sociales en una forma humorista y acertada. De esta forma en clase hemos aprendido que el arte nos puede ayudar a expresar una idea o circunstancia con la que no siempre estamos de acuerdo. Los estudiantes del grado tercero han estado investigando sobre diferentes temas y se han dado cuenta que no todos tienen las mismas oportunidades, que existen injusticias con las que no están de acuerdo y sintieron la necesidad de expresar este desacuerdo con imágenes, encontrando un modo de convertir esta visual en una obra de arte.
Unimos todas estas ideas y bocetos para diseñar nuestros propios murales, representando toda clase de desigualdades, que los niños pensaron era importante destacar y dar a conocer que no quieren un mundo en el que estas desigualdades sigan, ellos saben que tienen el poder para empezar estos cambios y crear un mundo igual para todos los seres vivos.
Estudiantes grado tercero
Catalina García Sánchez
Docente Artes Visuales
Colegio Colombo Gales